آیا مصرف متفورمین آنقدر که تصور می کنیم ایمن است؟

یک تحقیق جدیدنشان می دهد متفورمین ممکن است آنقدر که ما تصور می کنیم  برای سلامت  قلب بی خطر نباشد.

داروی متفورمین که یک داروی رایج برای درمان دیابت نوع 2 است دارای قابلیت کاهش مقدار هورمون  تحریک کننده ی تیروئید یا TSHاست به همین دلیل ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد.

در هیپوتیروئیدیسم حاد طولانی مدت، فیبرهای ماهیچه ای قلب ضعیف می شوند که می تواند منجر به نارسایی قلبی گردد.

درمطالعات  قبلی نشان داده شد متفورمین  ایمنی نسبتاً خوبی برای سلامت قلب دارد و بیمارانی که از این دارو استفاده می کنند نباید دراین مورد نگران باشند. این دارو برای کاهش مقدار قند خون بکار می رود  و با کاهش  تولید گلوکز درکبد در کنترل قند خون موثر است.

 متفورمین برای مدتهای طولانی بنیاد واساس درمان کنترل  گلایسمیک در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 بوده است.

 شایع ترین مشکل قلبی عروقی در آمریکا بیماری عروق کرونر است که میتواند موجب حملات قلبی  گردد، نارسایی قلبی درمیان افراد مبتلا به دیابت شایع است و25  تا 40 درصد ازبیماران دیابتی بالغ با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند. درحالیکه برخی شواهد موجود به افزایش خطر مشکلات قلبی با مصرف متفورمین دلالت دارند، دربرخی دیگر بکلی  این ارتباط نادیده  گرفته شده است.

 درتحقیق اخیر که نتایج آن درمجله ی Canadian Medical Associationمنتشر شده است محققان  اطلاعات بدست آمده از74300 بیمار که متفورمین  وسولفونیل اوره یا سایر انواع دیگرداروهای دیابت  را استفاده  می کردند، درطی یک دوره ی 25 ساله آنالیز کردند. درطول این مدت 5689 نفر تحت  درمان هیپوتیروئیدیسم قرار گرفتند  و 59937 نفر از بیماران  وضعیت  تیروئید شان طبیعی  بود.

 نتایج نشان می دهد در گروه مبتلا به هیپوتیروئیدیسم حدود  119.7مورد از هر 1000 مورد با کمبود  TSHدر هر سال روبرو بودند درحالیکه  درگروهی که عملکرد تیروئیدشان طبیعی بود تنها 4.5مورد از  هر 1000 مورد درسال  با کمبود  TSHروبرو بودند.

با اینکه کاهش TSHبا بیماری قلبی در ارتباط است اما این تحقیق به دنبال نشان دادن ارتباط بین متفورمین  و بیماری قلبی نبود.

 دکتر Azoulayاز دانشگاه  McGillدرمونترال کانادا می گوید: با توجه به شیوع نسبتاً بالای  کاهش سطح  TSHدرمیان بیمارانی که متفورمین  مصرف می کنند نیازبه انجام تحقیقات  بیشتر درآینده  برای بررسی عواقب  کلینیکی  این تأثیر ضروری است.

 دکتر Soodمتخصص غدد از بیمارستان  Lenox Hillدرنیویورک می گوید: هنوز علت تأثیر متفورمین  بر TSHمشخص نشده است همچنین هنوز  کاملاً مشخص نیست که کاهش  مقدار TSHمرتبط با مصرف متفورمین، علت افزایش خطر ابتلا بیماران به برخی عوارض  نظیر بیماریهای قلبی عروقی باشد، بنابراین انجام تحقیقات بعدی ضروری است.

 منبع : www.diabeticconnect.com